Het dorpsleven

27 december 2021 - Lissabon, Portugal

Het leven in de Campo, ofwel het platteland van Portugal, is een groot contrast met het leven in de badplaatsen. Hier geen hoogbouw, geen Intermarche of Lidl, geen asfalt.

De 503 inwoners van Alferce heten je welkom

De straten zijn met Portugese kinderkopjes (figuurlijk) bestraat en winkels zijn ver te zoeken. In Alferce, een droom van Portugese nederzetting, wel een prachtige (gratis) CP.

Achter de buigonvillea is het toilet van de CPMet achter de bougainville een super schoon toilet. De was en andere spulletjes staan op de stoepRose huis en stoel en droogrek
of hangt in de straat. Of aan de muur in de straatHet deel van het dorp heet Pavo Baixo, wat weinig mensen of lage mensen moet betekenen. Klinkt nogal discriminerend. Het hele dorp heeft 503 inwoners met een eetcafé en een kerk/museum. De boodschappen worden thuisbezorgd dwz de bakker, visboer, eierboer, en zelfs CenA komen al toeterend langs.

Zelfs C en A komt langs met een pyjama voor mevrouw
mevrouw zocht een mooie sexy pyjama uit en kreeg er een onderbroek bij kado. De verkoper hield het haar voor en vond dat ie haar wel moest passen.
Vanaf een bankje bij het bushuisje konden wij het gadeslaan. Ook de ruzie tussen mevrouw met wandelstok (en de meneer met de herdersstok), die in het ruime bushok ging zitten. Van de andere kant kwam een meneer leunend op een lange stok aan strompelen. Hadden ze een date? Nou ze kenden elkaar wel hoor, want toen meneer een sjekkie opstak werd hij al scheldend het bushok uitgebonjoert.
Al mopperend ging hij tegenover ons zitten en mevrouw gluurde door het raam vond dat maar niks.  Zag ze mij als concurrent? Hij moest maar snel weer bij haar komen zitten. En wij hadden weer een gratis toneelstuk.

Muurschildering in Alferce

We zijn hier 3 dagen gebleven en herkenden al veel ‘dorpsgenoten ‘ , toen we weggingen zwaaiden ze ons uit. We komen terug!!
Onder de palmbomen in Alvor, een vissersdorp, is het ook goed toeven. We kenden het van andere jaren, ook hier weer verboden voor campers. Het staat er dan ook niet zo vol als in andere jaren, slechts een 10 tal. In het naseizoen is men al blij dat er Camperaars komen, dus ook nu no problema!! Strand aan onze voeten en de Ponta de Piedade op fietsafstand

Ponta de PiedadeDe waterpoort in Lagos
Na 4 dagen is het weer tijd voor lozen en innemen en daarvoor moeten we weer op pad. Lieve mensen tot de volgende blog en leuk dat jullie meereizen en reacties geven. 👍👋👋

1. Pat:
    27 december 2021
    Héérlijk wat jullie weer meemaken. Het echte portugal. Overigens : Heb je voor je zelf ook zo’n pyjama gekocht ?
    Hou je haaks, doe voorzichtig en tot ziens.
  2. Petra dragstra:
    27 december 2021
    Jammer Pat maar pyjama was voor mij niet sexy genoeg😜
  3. Margreet:
    1 januari 2022
    En welke rol spelen jullie in het toneelstuk?
  4. Petra dragstra:
    1 januari 2022