Kerstmarkt in Odeleite

11 december 2019 - Odeleite, Portugal

Odeleite heeft ons hard gestolen. Komt dat door de vele steile straatjes, vervallen huisjes, leuke hondjes, oude dametjes in ochtendjas, tandeloze mannekes? Het is alles bij elkaar wat een Portugees dorp aantrekkelijk maakt. Nu we weten dat er een kerstmarkt is willen we dat wel eens meemaken. Beloofd wordt Gastronomia, Teatro, levende kerststal en muziek. Maar wat ik het leukste vond was de oude ambachten. Ik zal dit maar onder de noemer Teatro plaatsen. Op een rij zitten: een oud dametje vlas te spinnen, wat door een manneke platgeslagen wordt. Dan een man die van de agave bladeren het dikke groene vlees schraapt waardoor de vezels vrijkomen. Een andere man maakt daar touw van. En de laatste vlecht van heel dun riet een mand. Dat touw wil ik wel hebben en vraag aan de man wat het kost. Hij heeft in Duitsland gearbeitet und kan einige worter deuts. Das is viel geld fur dich. Oké hoeveel dan ik geef u 5 €. Nee zegt de man: “ Ist viel teuerer. Gib mal Zwei”. Ik geef hem al mijn (klein)geld en krijg het touw.
Dan wordt het als een strop om mijn nek gebonden maar dat vindt meneer te eng en knoopt het dan maar om m’n middel. Het publiek heeft de grootste lol. Dus toch theater😜

Zo komen de vezels van de agave vrij.Deze gezellige oude man maakt er touw vanAgavevezels

1. Irma dakman:
    12 december 2019
    Je biedt 5 euro en hij wil er 2 omdat dat meer is????
  2. Petra dragstra:
    13 december 2019
    Meneer Ééntand had er lol in want hij dacht dat ik er niet veel voor over had. Gaf hem ongeveer €4,- kan hij sparen voor de tandarts.