Nog meer burchten en kastelen.

14 februari 2022 - Castelo Mendo, Portugal

Er is een tijd geweest dat Portugal onder Spaans bestuur was doordat het Portugese koningshuis niet over een opvolger beschikte (1580 - 1640). Portugal was daar niet zo blij mee want veel overzeese handelsposten gingen verloren (volgens Wikipetra), Spanje paste niet zo goed op de Portugezen!

Belmonte by night.

De vestingwerken uit die tijd, van de steden en dorpen langs de grens, zijn nu voor een groot deel ruïnes

Kapel bij kasteel Belmonte

en/of toeristische attracties. Belmonte is wel een trekpleister en na een rustige nacht naast het kasteel kwamen de dagjesmensen dit mooie dorp bekijken.

Kasteel Belmonte

Het heeft dan ook veel geschiedenis geschreven door de moren, de joden en de christenen. Deze laatsten hebben de Moren verjaagd en als dat niet lukte moesten ze de christelijke godsdienst aannemen. Zo ook met de Joden, maar die gingen ondergronds, althans in Belmonte. Er is een Joodse wijk en

Synagoge in Belmonte

synagoge en een hebbeding-winkel waar je nog kan afdingen! Maar het werd allengs drukker en toen we een “treintje” zagen rijden zijn we snel weggegaan naar het volgende dorp met nog meer oude meuk. Volgens Park4night is er in Castelo Mende een CP in voorbereiding, op z’n Portugees, dus nog lang niet klaar. Maar we staan mooi voor de poort en het uitzicht is weer magnifiek.

We hebben hier voor de poort overnacht
Hier geen toerist te bekennen, het halve dorp staat leeg of is in verval, de straatjes zijn bemost, steil en glad. Rotsen zijn met groen fluweel bekleedt
Wat een prachtig, authentiek (!) dorpje. Je valt van de ene verbazing in de andere. Castelo MendoDoorkijkje
De paar bewoners die wij zien lopen met stok, kromgebogen over de keien lijken nog veel ouder dan wij!! Wat zou ik graag een praatje met hen maken, maar dat Portugees…. We lachen maar wat met elkaar en wijzen op de dorpshonden en Beike die over de brede muur lopen. ‘t Zijn weer van die momenten die je op je netvlies houdt. Er komen misschien nog een paar verhaaltjes die ik ben vergeten en toch de moeite waard vind om vast te leggen. We zijn nu echt wel op de terugweg met een kop vol indrukken en mooie herinneringen. Liefs vans 3