Your home is where you take it!

13 februari 2022 - Belmonte, Portugal

Altijd weer lastig om een mooi camperplekje te verlaten, maar spannend wat de volgende plek gaat bieden. In de Algarve mag je niet meer aan het strand staan, je riskeert vette boetes. Vandaar dat we zo lang in A de Pera op het voetbalveld annex parking hebben gestaan.

Ponta de Piedade

Het is dan even uitvinden waar je water kan halen, de pot legen en een koude douche aan het strand kan pakken.

Eenzaam plekje bij meer bij Monte do Trigo

Maar eenmaal in het binnenland zijn er legio plekken waar je voor een paar euro, of voor niks, alles hebt wat nodig is voor een vrij en blij camperleven.

Ons plekje bij Fonte de Paderne
Portugal is zoveel meer dan alleen de Algarve. In Alte stonden we bij een kerkhof met een steil pad maar beneden lopend een waterval. Beike wist al snel alleen de wegWaterval beneden ons plekje in Alte

We hebben besloten langs de oostkant van Portugal te trekken langs ommuurde stadjes,

Vestingwerken in Elvas

forten, kastelen en alles wat daar bijhoort. Bijvoorbeeld bakovens in elk dorp met kasteel.

Oven bij kasteel in Paderne

Eeuwen geleden toen er nog horigen en slaven het land bewerkten voor de kasteelheren mochten ze niet zelf hun brood bakken. Ze mochten wel het deeg maken en daarna werd het gebakken in de oven van het kasteel (zgn afbakbroodjes) en daarvan moesten ze een deel afstaan aan de Kasteelheer!!

Bakker CoenHier moet de kasteelheer zelf z’n broodjes bakken.

Gebruiken de buurtbewoners het nu als bbq en meetingpoint ? Goed plan om in ons land elke buurt te voorzien van zo’n gezellige plek .

Combi oven in PeninaPizza of vlaai oven?Doordat we vaak op een afgelegen plek staan of bij een dorp waar het brood zo hard is dat je er een bult van op je kop krijgt als je ermee slaat daarom heet het ook bultbrood, bak ik in mijn onvolprezen Omnium een lekker bananenbroodje. De omnium ofwel wonderpan
 Langzamerhand gaan we toch richting Noord Portugal en gaan we ook weer wennen aan andere temperaturen. Geen 22 graden meer, maar we zijn geen watjes dus lente in Limburg kom maar op, wij komen eraan. Na de amandelboesem,Amandelbloesemmimosa,Mimosanarcissen en gele bitterklaver zag ik een eenzame orchidee

Orchidee
De zon schijnt ik ga naar buiten om het Centro Antico van Belmonte te ontdekken. Daarover in de volgende blog meer.
Liefs van ons Drieën (Beike telt ook mee!!)

1. Pat:
    13 februari 2022
    Goed bezig jullie twee. Stik jaloers.
    Trouwens, die bananen broodjes kun je ook heel goed in een gewone oven maken, gelegen aan de Bosscherweg in Maastricht…..😜
  2. Petra dragstra:
    13 februari 2022
    We er worden weer rare broodjes gebakken. Of bakt de bakker bruine broodjes?
  3. Tilly van helden:
    13 februari 2022
    Wat een mooie foto's en leuk verhaal.
    Blijf nog maar even weg en geniet van de mimosa, want hier is het zó koud, het vriest.
    liefs Tilly en Fransje natuurlijk.
  4. Pat:
    13 februari 2022
    Ik kan het niet meer volgen. Zit je weer aan de wietolie ?
  5. Petra dragstra:
    13 februari 2022
    Sorry we waren aan het rijden, dan krijg je vreemde zinnen. Ik was helemaal bij zinnen van de weedolie want die deed me niets. Misschien heb ik sterker spul nodig? Een paar goede Portjes?
  6. Margreet:
    13 februari 2022
    Leuk idee om zo'n oven te maken aan de Bosscherweg: ik zie al een mooi projectje aankomen voor het voorjaar.
  7. Petra dragstra:
    Community affaire 😁
  8. Dianne:
    13 februari 2022
    Het ziet er allemaal weer zo mooi uit en 22 graden zal hier nog wel even duren, dus als ik jullie was zou ik niet al te hard rijden. Hier is het stralend fris. En later deze week weer nat en fris.

Nog veel plezier en weer bedankt voor het leuke verhaal
  9. Petra dragstra:
    14 februari 2022
    Hi Nel, hoop dat ons verhaal je toch wat energie oplevert. Wij zitten nu zo vol indrukken dat we maar richting huis gaan, daar valt vast ook nog wel wat te beleven. Hou moed en een dikke knuffel van ons.
  10. Petra dragstra:
    14 februari 2022
    Hi Dianne, ik heb toch ook wel zin om weer thuis te komen en weer gezellige dingen samen te doen nu het weer kan in Nederland. Zijn net over de grens van Portugal, rijden door naar Salamamanca, doen het rustig aan. 👋👋
  11. Nel:
    14 februari 2022
    Mooi is de energie die jullie hebben, telkens nieuwe plaatsjes en ideeën.
    Met de energie die ik nu heb voel ik mij een oud mens.geniet wel jullie verhaal!