Gloria

31 januari 2020 - Simat de la Valldigna, Spanje

De titel van dit verhaal hoort eigenlijk bij het vorige over de openlucht mis in Catral maar Gloria is ook de naam die gegeven is aan het noodweer van 20/21 januari. De gevolgen zagen we onderweg naar Valencia.

Het was even winter in Zuid-Oost Spanje van 19 t/m 23 Jan. 2020
Sneeuw onderweg op een pas van 1024 meter, wel hoog maar normaal geen vlokje sneeuw te bekennen. Veel omgewaaide palmen en een wegversperring waarvoor we 50 km moesten omrijden.
Ons plan was om naar Simat de la Valldigna  te rijden voor een bijzonder klooster. Klooster in Simat
Sommige plaatsen wil je weer zien en dit is er één. Het klooster is gebouwd in de 13e eeuw en al vele malen verwoest en weer herbouwd. Ze zijn nu bezig met de restauratie van de kerk en ze doen dat heel goed.Prachtige bewerkt plafond

Niet over restaureren maar de grote lijnen intact houden. En het is enorm groot, het heeft bijna de omvang van het halve dorp.

Santa Anna met een binnen een Moorse poort
Voordat de Moren weggejaagd zijn was dit een soort moskee. Binnen zie je nog een Moorse poort. De mooie omgeving maakt deze plaats extra aantrekkelijk. Lopen tussen de oranje appeltjesboomgaarden en af en toe een mandarijntje pikken. Soms liggen er meer op de grond dan dat er nog aan de bomen hangen. In een enkele boomgaard zijn ze bezig met de pluk, maar je vraagt je af wat ze met al die vruchten doen.

1. Nel:
    2 februari 2020
    Dag Petra en Coen, goede terugreis gewenst . Wij zijn in Rotterdam Iffilmfestival. 5 films gezien indrukwekkend . Slapen in een bijzonder hostel veel jonge reizigers .
    Tot spoedig , groeten Nel