‘t Kan Friezen

10 januari 2022 - Ameixial, Portugal

Het gas is op en dat betekent ‘s morgens niet even de nachtkou verdrijven, maar erger nog geen koffie zetten. Daar hebben we nog wel een noodoplossing voor (campinggas tankje) want zonder koffie kan Coen de dag niet beginnen. Na 10 dagen in A de Pera wordt het ook wel tijd om de heuvels in te trekken. In Sao Bartolomeüs de Messines

Straatje en poort in S B de Messines

is een gloednieuwe camperplaats met alle voorzieningen en nu nog gratis bovendien. Dat trekt natuurlijk veel landgenoten, in dit geval overheersen de Friezen😜. Maar ook de Belgen en Fransen hebben deze plaats gekozen voor een langer verblijf. Van de nieuwe, super nette CP naar het oude tegen de bergen aangeplakte wijkje is maar een paar 100 meter lopen.

Hier is geen bestrating nodig Hier is de tijd stilgestaan

We moeten Beike hier goed kort houden want de vele poezen hebben hier een goed leven. Overal staan bakjes voer en daar is Beike gek op maar niet op de poezen daar stormt ze achteraan.

Raam…… Hier geen kat te zien…

Na twee dagen op deze gratis maar wat saaie plek, een groter contrast met onze strandparking in A de Pera is er bijna niet, gaan we naar de provincie Alentejo. Niet zo bekend als de Algarve maar super mooi. In Castro Verde doen ze moeite om toeristen te trekken van de Info is open en zo krijgen we veel folders over de streek.

Traditionele Portugese molen Oude molen in bedrijf als korenmolen. Mooi dorp met een kerk die open wasNossa senhora dos RemediosEn waar een oude vrouw ons meetroonde naar de kerststal waar ze zelf heel trots op was en ons € 2,- afhandig maakte, die ze snel in haar zak stopte. Wij vonden de azulejos veel mooier maar daar liep ze snel aan voorbij.

Fragment van azulejos in Senhora dos Remedios
Helaas was de basiliek gesloten voor een jarenlange renovatie. Daar zouden de azulejos alle wanden bestrijken.
De barbier had aan Coen een goede klant en hij kwam terug met een leuk verhaal over de kappers. Ze hadden bij 2 Rotterdammers, de gebroeders Schorem, les gehad, bekend van DWDD en YouTube.   Elk haartje, ook van zijn borstelige wenkbrauwen werd apart geknipt!!

Avondrood vanuit onze camper En zo namen we afscheid van weer een mooie dag.
We zitten nu in Ameixial, alweer op een verlaten voetbalveld. Maar daarover later meer. 👋😘

1. Inge:
    10 januari 2022
    Fantastisch mooi! Dankjewel voor verhaal en foto’s. Ik heb nog niet alles gelezen. Maar dat kan ik nog inhalen. In ieder geval wens ik jullie een gezond en blij nieuw jaar. Lieve groet, Inge
  2. Petra dragstra:
    11 januari 2022
    Fijn dat je ‘mee reist”. Ik stuur een appje naar het viltgroepje.
  3. Ria:
    10 januari 2022
    Fijn dat we steeds weer verhalen van jullie krijgen.
  4. Petra dragstra:
    11 januari 2022
    Leuk Ria dat je ons volgt, we zijn nog lang niet uitgereisd en genieten van het Portugese leven. En meestal gebeurt er zo veel op een dag dat ik geen tijd heb voor de blog, dus is het wat onregelmatig. 👋
  5. Mirjam:
    10 januari 2022
    Wat fijn zo,n stukje zon te lezen. En te genieten van jullie avonturen.Ik reis vanuithier met jullie mee en zie de mooie kleuren en de warme zon.
    Maar zonder koffie zou ik ook niet kunnen.
  6. Petra dragstra:
    11 januari 2022
    Ja Mirjam die zon krijg je er gratis bij😉. We zijn nog lang niet uitgereisd, dus blijf meereizen. 👋
  7. Nel:
    12 januari 2022
    Leuk om jullie verhaal te lezen .