Het pad van de koning

26 december 2019 - El Chorro, Spanje

Het moet een groots gebeuren zijn geweest toen de Spaanse koning de watercentrale in El Chorro opende. En omdat de koning ons is voorgegaan heet het pad langs de centrale nu El caminito del Rey.

Een detail van de watercentrale

Het pad was in zo’n slechte staat dat, nadat er 5 mensen waren omgekomen het in 2000 gesloten werd. We waren hier in 1997 en hebben deze waaghalzerij toen gezien. Hopelijk zijn deze lui toen wel teruggekomen. Nooit gedacht dat we er nu veilig kunnen lopen.

Oud en nieuw pad

De renovatie was in 2015 voltooid en kostte de lieve som van bijna 6 miljoen eurootjes. Tweede kerstdag, die hier niet gevierd wordt, zijn we vroeg opgestaan en in de ochtendkou naar El Chorro gereden. Het werd al snel warm dus konden we de laagjes kleren afpellen. Het was een spectaculaire tocht vooral toen we op de wiebelbrug tussen de twee gigantische rotsen liepen met de aasgieren boven ons.

Op de wiebelige brug.

Ze gierden naar aas van dode berggeiten dus lieten ze ons met rust. Wel prachtig om ze te zien zweven met hun spanwijdte van 3 meter.

Aasgieren

De bus stond klaar om ons naar het beginpunt te brengen en in restaurant Mirador (manjefiek uitzicht op de meren) kwamen we bij van de Koninklijke tocht.